denisematic

Direktlänk till inlägg 2 mars 2011

Foxy

Av Denise - 2 mars 2011 21:06

Ja Foxy har ju då blivit sjuk och jag tänkte berätta lite om vad som har hänt.


För ungefär 2v sedan när jag skulle gå ut och ta in hästarna så hittar jag foxy nerkyld i hagen ( vilket var väldigt konstig då han hade 3 täcken och det var inte så himla kallt! ). Tar in honom och lägger på honom varmare filter, ger honom ljummet vatten och så får han lite Pavo slobebr mash (kraft foder som man måste läga i varmt vatten innan man ger den til hästen!). Han äter då detta och drack upp allt vattnet. Jag och mamma kände över honom lite grann mest för sakens skull men hittade inget märkvärdigt. Tempade honom och där var ingen feber heller. Bra! Jag stannade nog ute i stallet till halv ett på natten innan jag vågade gå in.


På morgonen så hade han börjat frysa igen! Och han hade en stor bula under höger ganashen. Han vár även väldigt öm. Han hade även väldigt svårt att äta hö. Han kunde inte böja på huvudet pga av att han spänt sig så mycket av nedkylningen och sen så kunde han inte mala höet ordentligt. Så jag och mamma gick ut med honom i tanke på lite kroppsvärme osv osv. Tempade honom på morgonen och ingen feber vissades.


På eftermiddagen så tempade jag honom igen och då hade han en temp på 39,9 vilket är ganska hög feber. Ringde veterinär och hon skulle bara göra färdigt där hon var sen så skulle hon komma direkt! Tempade honom en gång till innan vet kom och det var en och en halv timme senare och då hade han 40,5. Han frös väldigt mycket under den här tiden också.


Vet kom ut och vi kollade igenom honom. Vi hittade ett litet sår under ganashen men ingen av oss trodde att det skulle vara något då han inte var öm på såret eller gul eller liknande. Han fick då muskelavslappnande febernedsättande och pencilin mot eventuell infektion eller muskelinflammation. Han började kunna äta ganska snabbt när smärtstillandet väl börjat verka. Men vi skulle ändå vara försiktiga med höet då han fortfarande hade svårt att svälja. Hon tyckte det var jätte bra vi tänk på slobber mashen och skulle defenitivt fortsätta med den, både för att han självklart måste ha mat i sig och för att den balanserar upp magen.


Dagen där på så hade detta såret som vi inte trodde var något spruckit upp och det bara sprutade ut var!!!!! Alltså den här stora bölden han hade över hala höger ganashen och ner under var en äcklig varböld! Så pencilinet hade alltså fått fart på det hela och tryckt ut det som inte skulle vara där och febern hade desutom gått ner. Han kunde fortfarande inte svälja helt hundra men det var i alla fall mycket bättre. 


Så det är så det ligger till med den lilla ponnyn. Han har fortfarande var kvar och har en liiiiiten böld men den är nästan borta. Han har inte haft någon feber och det hela ser mycket bättre ut. Han är pigg och glad och äter och dricker som han brukar. Han borde vara av med infektionen snart. Men sen väntar både karenstider och igångsättning då man verkligen inte ska sätta igång en häst som har haft en så kraftig infektion för snabbt. 

Men vi borde vara tillbaka om 1 och e halv månad ungefär. Drar hellre ut på de än går för fort fram.


Blev väldigt mycket text men hoppas ni står ut ;)




  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Denise - 29 april 2011 11:11


 

Av Denise - 29 april 2011 10:40

Riktigt trevlig dag igår på Henriksdal. Det blåste väl liite mycket kanske ;) Hindrena på framhoppningen blåste omkull några gånger!   Mellis skötte sig super trots min och mammas miss. Det stod att dopm skulle börja 120 12,50 men dom blev klara ...

Av Denise - 27 april 2011 12:49

To do list!Rida FoxyRida SolisRida DonovanRida MellisRida NicoLongera NiitroTvätta Mellis(kanske knoppa om jag har tid/ork över)Putsa Tränsen och SadlenTvätta skyddenPacka in sadel och tränsLägga ner skydd/borstar/schabrack/huva/broddsätt/extra sadel...

Av Denise - 27 april 2011 10:00


Stor Hiss!    Ge mig! Gud dom är så himla snygga! :D

Av Denise - 26 april 2011 17:22

                               

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Omröstning

Vad ska jag skaffa?
 Hot or Not
 Hiss & Diss
 Outfits
 andra önskemål? lämna en kommentar :)

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards