denisematic

Alla inlägg under februari 2011

Av Denise - 18 februari 2011 22:45

Var uppe i ridhuset med Foxy och Mellis.


Foxy: Red fram ganska länge. Mjukade upp honom ordentligt.


Hoppade fram honom på volt över ett litet kryss och det gick jätte bra. Jag tappar ytter några gånger (vilket syns på filmen) vilket resulterar i att han glider ut lite. Varierade både storlek på volten och på tempot så han hela tiden är uppmärksam på mig. Checkade av honom lite då och då på ett räcke (syns också på filmen) när det behövdes.

Gick sen över till en liten studsövning där jag hoppar krysset (samma som innan) och fortsätter 3 kort galoppsprång ner till en studs serie med bom, upphöjt hinder, bom och sedan ett upphöjt hinder.   Detta har Foxy haft väldigt svårt för då han gärna landar lite för långt efter krysset och får lite svårt med att få plats på 3galopp språng och tappar då flytet i studs serien. Men idag gjorde han det riktigt bra! Hoppade lugnt och fint in över krysset och väntade på att studsen skulle komma istället för att kasta sig men, han tappade gärna trycket i studsen. Beror nog på att han inte är jätte stark där än. Men här skötte han sig jätte fint!

Satte sen ihop studsen till en trippelbar på cm 1m och hoppade sen en liten bana på 90-100cm ungefär. Han skötte sig jätte bra, hade dock önskat lite mera tryck men han var nog lite trött också.


( i slutet blev filmen helt cp, texten ska inte vara där!!!!! jag och movie maker kommer helt enkelt inte överens!! saknar sony vegas :((((   )

Så över lag är jag jätte nöjd. Imorgon blir där nog skogen med antingen Mellis eller Nico som hand häst.




Mellis: Testade ett hackamore med långa skänklar. Det gick jätte bra i skritt och trav men sen när jag började galoppera (han slår lite med huvudet [ har han alltid gjort så ända sen han var liten]) så blev det nog lite för starkt för lilla gubben. Men han skötte sig super i alla fall.


Red igenom honom ordentligt! Hoppade sen lite banor började med en bana på ca 1m-110cm och han var jätte duktig trots att "bettet" ställde till det lite. Höjde sedan upp till 115-120cm (då det är det jag ska tävla i Flyinge v9). Här var han också jätte duktig. Men som sagt "bettet" var ingen hit, men då vet man det. Blev tyvärr ingen film då mobilen dog. Imorgon får han antingen gå i skogen som hand häst eller så tar jag Solis som hand häst.


Ni kommer nog tycka jag är jätte konstig om jag inte förklarar först.


Mellis har en jätte knepig mun. Fruktansvärt känslig samtidigt som han är sjukt stark! Han har alltid varit lite bökig men inte så mycket. Vi lånade ut honom ett år till en dressyrtjej som verkligen drog sönder munnen på honom. Så han är verkligen stenhård i munnen! Vi har testat ponnyhack men hade behövt någon liten förstärkning då han blir för stark. Är det någon som vet något bra bett till sådana här hästar?


Skriver vilka jag har prövat:

Vanligt 2/3 delat ( låser sig och biter fast )

Rakt -11-

Så kallad hoppstång (för starkt)

ponnyhack (hade behövt lite extra att "ta i")

Sprengers tredelat med d-ringar(anatomisk) (samma som 2-3delat)

 

Sprengers nya pelham stång(anatomisk) (-11-

pelham 2delat/rakt/gummi (slår upp och ner/ jätte orolig i munnen )

myller (ska fota det imorgon) (biter fast)

kombi bett (orolig mun)

kombinerat bett och hackamore (tar inte stöd)

 

hackamore med långa skänklar (för starkt)

kandar (funkar in dressyren men tar inte stöd i hoppningen)

Bett jag har tänkt på:

   

Köper ett käkbett och sätter så här:

(det ska hindra hästen från att bita fast)

Flippan bettet:

 

Pee wee bett:

 

Brandon Bett:

 

 Hanging Check snaffle:

 

kimblewick/jakt kandar:

 


 Det är dom betten jag har blivit rekommenderad till och som jag kan tänka mig.

Av Denise - 17 februari 2011 20:18

Äntligen inkommen från stallet. Hann tyvärr inte rida alla hästarna eller för den delen gå upp till ridhuset. Men kom igång med den nya sadelkammaren och imorgon börjar ombyggnaden på allvar. Sen så satte jag mig ner och beställde Foxys hästlicens :D


Det fick bli lite galopp på fälten med Foxy och Mellis. Båda skötte sig super bra och tyckte det var härligt att få sträcka ut ordentligt. Så det blir upp till ridhuset och hoppa imorgon istället.  Hade tänkt slänga upp en studsövning till Foxy och får se vad jag gör med Mellis tror det blir lite lydnad med någon bana på slutet.

Ska se om det kan bli någon film också.



 

Av Denise - 17 februari 2011 10:00


 

Solis är en halvblod valack på 167vm f.01


Solis är egentligen inte min häst utan en häst som vi lånade hem till min mamma först så hon skulle ha en dressyrhäst att tävla på. Solis var ganska stel och motarbetade gärna så mamma frågade om jag inte ville gymnastik hoppa honom lite och se om det kunde hjälpa. Ja det slutade med att jag tog över hästen och på mindre än ett år så tog vi oss ifrån en jobbig trutig (ja man kan väl säga att han var nästan en typisk gammal ridskoleponny { inget ont om ridskoleponnyer men dom blir ju gärna så} } till en samarbetsvillig häst som gör allt för en! Allt som behövdes var att ta ur bettet ur munnen och sätta på ett hackamore och gud vilken skillnad!


Solis är clownen i stallet, han hittar alltid på någonting som får alla till att skratta. Han sticker ut tungan när han vill ha sin mat, han pussar en alltid precis efter han har druckit och tycker att det är jätte kul att slabba ner folk i hans dregel xD haha.


I ridningen så är han en pärla! Han är en sån häst som man bara vill sitta och rida hela dagen lång. Lättlärd, samarbetsvillig, försöker alltid göra sitt bästa och sen är han så himla rolig. Om han river ett hinder (händer oftast bara här hemma, väldigt sällan han gör det på tävling ) så blir han jätte sur och sparkar bakut med slickande öron och efter två tre galoppsprång så tar han fram dom igen :)


Solis är startad upp till och med 110cm hoppning och Lb dressyr. I år väntar 120 debut och även fälttävlans debut.



       

Av Denise - 17 februari 2011 06:15

Niitro är en halvblods hingst f.09


Niitro är våran egna uppfödning. Planen är att han ska behållas som hingst och se om vi inte kan få igenom honom. Men det är tufft så vi får se hur det går. Här finns inte jätte mycket att säga just nu men inridningen och sånt kommer inte igång förens lite senare på hösten så han är klar till treårstestet. Han är löshoppad och har en fint teknik och är väldigt rädd om sig vilket är bra. För övrigt är han väldigt lugn och harmonisk. Och han är nog den snällaste hästen i stallet trots hans unga ålder.

Kommer inte på så mycket mer om honom nu så slänger upp lite bilder. Kan säga att dom inte är speciellt nya men det blir några i alla fall


    

  ( han är inte mager utan väldigt typiskt ettårs bukig!) detta är bilderna ifrån hingstbetet i somras )     ( 3 veckor ) :)

Av Denise - 17 februari 2011 06:00

Kl är sex och jag hade hellre legat kvar i sängen några timmar till. Men det är mycket som ska göras idag då min mamma har lyckats att få en skada på ena ögat så hon inte ser något, vilket gör att jag har 30 kor som vill ha mat morgon och kväll 7 hästar var av 5 ska ridas sen vill nog dom också ha mat och rena boxar.. Sen så ska jag börja rita upp hur den nya sadelkammaren ska se ut och om det finns tid kanske till och med börja bygga lite smått.


Förhoppningsvis så vill min mobil samarbeta med mig imorgon så det kanske blir någon film från träningarna. Vi får hoppas på det i alla fall  :)

Slänger upp dom sista presentationerna lite senare idag.

 

:@

Av Denise - 16 februari 2011 13:47

Hata internet!! Precis skrivit en presentation på en av hästarna och sen kraschar firefox!! :@

Av Denise - 15 februari 2011 00:17

IDAG 2011-02-14 BLEV EN HÄST I BLENTARP SLAGEN OCH SKÄRD BÅDE PÅ KROPPEN OCH I KÖNSDELARNA!!!! DAGTID!!! HÅLL KOLL PÅ ERA HÄSTAR OCH VA UPPMÄRKSAMMA PÅ FRÄMMANDE MÄNNISKOR ELLER FOLK SOM EGENTLIGEN INTE HAR PÅ STÄLLET ATT GÖRA!! SPRID GÄRNA DETTA VIDARE OCH SE TILL ATT HÅLLA ERA HÄSTAR SÅ SÄKRA SOM MÖJLIGT!! DETTA FÅR INTE LOV ATT FORTSÄTTA!!!

Av Denise - 14 februari 2011 23:21

Nu är jag riktigt trött.. Så dom andra presentationerna kommer imorgon.

väldigt kort och onödigt inlägg xD

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Omröstning

Vad ska jag skaffa?
 Hot or Not
 Hiss & Diss
 Outfits
 andra önskemål? lämna en kommentar :)

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<<
Februari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards