denisematic

Direktlänk till inlägg 18 februari 2011

Dagens ridpass

Av Denise - 18 februari 2011 22:45

Var uppe i ridhuset med Foxy och Mellis.


Foxy: Red fram ganska länge. Mjukade upp honom ordentligt.


Hoppade fram honom på volt över ett litet kryss och det gick jätte bra. Jag tappar ytter några gånger (vilket syns på filmen) vilket resulterar i att han glider ut lite. Varierade både storlek på volten och på tempot så han hela tiden är uppmärksam på mig. Checkade av honom lite då och då på ett räcke (syns också på filmen) när det behövdes.

Gick sen över till en liten studsövning där jag hoppar krysset (samma som innan) och fortsätter 3 kort galoppsprång ner till en studs serie med bom, upphöjt hinder, bom och sedan ett upphöjt hinder.   Detta har Foxy haft väldigt svårt för då han gärna landar lite för långt efter krysset och får lite svårt med att få plats på 3galopp språng och tappar då flytet i studs serien. Men idag gjorde han det riktigt bra! Hoppade lugnt och fint in över krysset och väntade på att studsen skulle komma istället för att kasta sig men, han tappade gärna trycket i studsen. Beror nog på att han inte är jätte stark där än. Men här skötte han sig jätte fint!

Satte sen ihop studsen till en trippelbar på cm 1m och hoppade sen en liten bana på 90-100cm ungefär. Han skötte sig jätte bra, hade dock önskat lite mera tryck men han var nog lite trött också.


( i slutet blev filmen helt cp, texten ska inte vara där!!!!! jag och movie maker kommer helt enkelt inte överens!! saknar sony vegas :((((   )

Så över lag är jag jätte nöjd. Imorgon blir där nog skogen med antingen Mellis eller Nico som hand häst.




Mellis: Testade ett hackamore med långa skänklar. Det gick jätte bra i skritt och trav men sen när jag började galoppera (han slår lite med huvudet [ har han alltid gjort så ända sen han var liten]) så blev det nog lite för starkt för lilla gubben. Men han skötte sig super i alla fall.


Red igenom honom ordentligt! Hoppade sen lite banor började med en bana på ca 1m-110cm och han var jätte duktig trots att "bettet" ställde till det lite. Höjde sedan upp till 115-120cm (då det är det jag ska tävla i Flyinge v9). Här var han också jätte duktig. Men som sagt "bettet" var ingen hit, men då vet man det. Blev tyvärr ingen film då mobilen dog. Imorgon får han antingen gå i skogen som hand häst eller så tar jag Solis som hand häst.


Ni kommer nog tycka jag är jätte konstig om jag inte förklarar först.


Mellis har en jätte knepig mun. Fruktansvärt känslig samtidigt som han är sjukt stark! Han har alltid varit lite bökig men inte så mycket. Vi lånade ut honom ett år till en dressyrtjej som verkligen drog sönder munnen på honom. Så han är verkligen stenhård i munnen! Vi har testat ponnyhack men hade behövt någon liten förstärkning då han blir för stark. Är det någon som vet något bra bett till sådana här hästar?


Skriver vilka jag har prövat:

Vanligt 2/3 delat ( låser sig och biter fast )

Rakt -11-

Så kallad hoppstång (för starkt)

ponnyhack (hade behövt lite extra att "ta i")

Sprengers tredelat med d-ringar(anatomisk) (samma som 2-3delat)

 

Sprengers nya pelham stång(anatomisk) (-11-

pelham 2delat/rakt/gummi (slår upp och ner/ jätte orolig i munnen )

myller (ska fota det imorgon) (biter fast)

kombi bett (orolig mun)

kombinerat bett och hackamore (tar inte stöd)

 

hackamore med långa skänklar (för starkt)

kandar (funkar in dressyren men tar inte stöd i hoppningen)

Bett jag har tänkt på:

   

Köper ett käkbett och sätter så här:

(det ska hindra hästen från att bita fast)

Flippan bettet:

 

Pee wee bett:

 

Brandon Bett:

 

 Hanging Check snaffle:

 

kimblewick/jakt kandar:

 


 Det är dom betten jag har blivit rekommenderad till och som jag kan tänka mig.

 
 
Johanna

Johanna

18 februari 2011 22:53

Du är mycket duktig på att beskriva och förklara saker :D Jag fattar fast jag inte har ridit förut, typ ^^

http://abessinier.bloggplatsen.se

Denise

18 februari 2011 22:54

Oj tack så hemskt mycket :D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Denise - 29 april 2011 11:11


 

Av Denise - 29 april 2011 10:40

Riktigt trevlig dag igår på Henriksdal. Det blåste väl liite mycket kanske ;) Hindrena på framhoppningen blåste omkull några gånger!   Mellis skötte sig super trots min och mammas miss. Det stod att dopm skulle börja 120 12,50 men dom blev klara ...

Av Denise - 27 april 2011 12:49

To do list!Rida FoxyRida SolisRida DonovanRida MellisRida NicoLongera NiitroTvätta Mellis(kanske knoppa om jag har tid/ork över)Putsa Tränsen och SadlenTvätta skyddenPacka in sadel och tränsLägga ner skydd/borstar/schabrack/huva/broddsätt/extra sadel...

Av Denise - 27 april 2011 10:00


Stor Hiss!    Ge mig! Gud dom är så himla snygga! :D

Av Denise - 26 april 2011 17:22

                               

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Omröstning

Vad ska jag skaffa?
 Hot or Not
 Hiss & Diss
 Outfits
 andra önskemål? lämna en kommentar :)

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<<
Februari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards